7% českých žáků se trvale cítí smutně a ⅕ není spokojena se svým, životem
ČR navíc patří v šetření OECD mezi 5 zemí s nejnižším podílem žáků, kteří vnímají jasný smysl svého života.
Říkají výsledky šetření PISA z roku 2018 a 2015.
Toto jsou výsledky šetření před covidem, troufnu si říci, že dnes bychom dopadli ještě hůře.
Začátek školního roku je za dveřmi a "každé páté dítě" není spokojeno se svým životem, řada z nich navíc nevnímá jasný smysl svého života.
A realita školy je taková, že učíme děti velmi podobným způsobem jako se učili naše rodiče, jejich rodiče a jejich rodiče také. Vzděláváme a vychováváme je do světa, o kterém nemáme tušení, jak bude vypadat; do zaměstnání, které dnes ještě možná ani neexistují, ale pořád lpíme na stejně nefunkčních metodách a formách práce, stále dokola učíme předměty, místo, abychom učily děti a stále máme neutuchající snahu vychovávat poslušné občany, namísto toho, abychom vychovávali kreativní autonomní jedince.
Naštěstí je tady ale stále více a více lidí, organizací i projektů, kteří vidí, jak moc je potřeba už konečně začít něco dělat jinak. Pracovní skupina projektu Partnerství 2030+ (napojená na cíle vymezené MŠMT ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030) mluví o tom, že škola má být místo, ,,ve kterém můžeme v podporujícím a podnětném prostředí plně rozvíjet svůj fyzický, kognitivní, emocionální, sociální a duchovní potenciál a žít spolu s ostatními plnohodnotný a spokojený život".
A je tomu skutečně tak? Máte dojem, že přesně tohle, škola, kam chodí dnešní děti umožňuje???
Vím, je velmi obtížné dělat změny. Zvlášť, když jsme zvyklí už řadu let na něco, co máme dojem, že funguje - navíc nás to nestojí moc práce, úsilí ani času.
Učitelé mouhou zásadním způsobem ovlivnit, do jakého světa vyrůstají naše děti. A že stojí za to, pozvat si do života upřímnou snahu, dělat svět lepším místem k bytí.
Jak pravil Jan Amos Komensky: ,,Vše na tomto světě se dá napravit jen jemným teplem lásky, poněvadž jinak je to nemožno."
Přeji nám všem, abychom se nebáli změn, abychom dělali maličké krůčky a nezapomínali na to, že jemné tempo lásky může napravit mnohé nejen ve školách, ale i v našich životech.
Přeji nám všem laskavý konec prázdnin a pokojný vstup do nového školního roku.
____________________________________________
Zdroje:
Přednáška Dany Pražákové -vedoucí kanceláře ústředního školního inspektora; dostupné z: ucimeformativne.cz
OECD - Organisation for Economic Co-operation and Development
PISA - Programme for International Student Assessment - https://www.csicr.cz/cz/Mezinarodni-setreni/PISA/O-setreni-PISA
Partnerství 2030+ - https://skav.cz/partnerstvi-pro-vzdelavani-2030/