Učitel dokáže proměnit životy dětí k lepšímu...(??)
Učitel dokáže proměnit životy dětí k lepšímu...(??)
Už dlouho jsem chtěla podobný text napsat...
Začnu úryvky toho, co jsem našla na internetu při zběžném vyhledávání:
(Vždy kopíruji pouze část textu, která se váže k tématu tohoto příspěvku. Celé znění najdete na uvedených webech.)
Učitel je člověk, který jako profesionál vychovává a vzdělává.
Učitel ať už v jakékoli podobě, je a byla ve všech kulturách ztělesněním vzdělávání a kultivace. (Wikipedie)
Dobrý učitel dokáže proměnit životy dětí k lepšímu.
Umí jim pomoct najít jejich vlastní hodnotu a uplatnit se ve světě.
Každý učitel má za svou kariéru vliv na tisíce dětí a mladých lidí. (Učitel naživo)
Cílem základního vzdělávání:
vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci;
vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě;
vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi;
pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci. (MŠMT, RVP ZV 2021)
To se krásně čte, no ne?
Učitel dokáže proměnit životy dětí k lepšímu, ztělesňuje kultivaci osobnosti, podporuje děti, aby nalezly vlastní hodnotu, rozvíjí vnímavost, vede žáky k otevřené komunikaci...
Našli bychom toho jistě ještě mnoho vznešeného a důležitého.
A jistě bychom s tím i všichni souhlasili. Vždyť dítě tráví ve škole 8 i více hodin 5 dní v týdnu. A představa, že kromě jiného se dítě ve škole učí i těmto dovednostem, postojům, kultivuje tyto hodnoty - je prostě skvělá a věřím, že bychom to naši dětem skutečně přáli.
Jenže...
...jako učitelé máme proměňovat životy dětí k lepšímu a sami žijeme životy, které stojí za starou belu - jsme nespokojení, nešťastní, máme narušené vztahy a vlastně tak trochu přežíváme.
Máme pomáhat dětem hledat jejich vlastní hodnotu, ale sami tu svou prostě nemáme - nemáme hranice a tak nám je libovolně může kdokoliv překračovat, nebo je máme tak tvrdé, že se k nám vlastně ani nikdo nemůže dostat, obviňujeme se za chyby, které děláme nebo obviníme někoho jiného, přetěžujeme se, abychom dostali alespoň nějaké ocenění, porovnáváme se, jestli jsme lepší, hezčí, výkonnější, bohatší nebo vzdělanější...
Máme vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci, a zatím tak trochu někdy lžeme, manipulujeme druhými, abychom dostali, co chceme, když má někdo jiný názor než my, tak mu třeba nadáváme, nebo ho alespoň pomluvíme... Skutečně nenasloucháme...
Nedokážeme říci, co skutečně chceme a cítíme... Konflikty neřešíme, nebo až když pohár přeteče - a pak to lítá.
Máme rozvíjet vnímavost a citlivost a přitom jsme zcela znecitlivělí sami k sobě. Odpojení sami od sebe natož, abychom vnímali druhé a propojovali se s nimi.
_______________________
✨ Učitel dokáže proměnit životy dětí k lepšímu... ale nejdříve nutně potřebuje proměňovat k lepšímu jeho vlastní život.
_______________________
✨ Naštěstí už je řada míst, kde můžeme najít podporu. Nebojme se požádat o pomoc, nebojme se přiznat si, že něco v našich životech nefunguje a nebojme se dělat změny. Nebojme se chybovat. Nebojme se přijímat odlišnosti. Nebojme se odpouštět - sami sobě i druhým. Nebojme se říkat ne.
Nebojme se dát pozornost nejdříve sami sobě a svému spokojenému životu a až pak dalšímu vzdělávání a odbornému rozvoji. My a náš spokojený život jsme (nej)důležitější...
Buďme upřímní a laskaví, odvážní a moudří. Nebuďme ti, kteří o tom jenom mluví. Buďme Ti, od kterých se (tisíce dětí a mladých lidí) mohou skutečně učit, jak proměňovat život k lepšímu ♥️