“Jéé, ty se máš!”

07.02.2023

"Jéé, ty se máš!"

Tohle je věta, kterou někdy slýchám o hodinách matematiky. Proč mě zaujala?

Kdo jste někdy slyšel o Formativním hodnocení, resp. Responzivní výuce, jistě jste se setkali s využíváním dřívek/špachtlí/losovátek pro výběr žáka, který bude odpovídat na otázku, resp. sdílet řešení úlohy.

Děti jsou vedeny k tomu, aby se hlásily pouze tehdy, chtějí-li položit otázku, ne ve chvíli, kdy chtějí sdělit jakoukoliv odpověď.

Pokud chce učitel někoho vyvolat, vezme do ruky dřívka, kde jsou napsaná jména dětí a vylosuje toho, kdo má odpovídat.

Pokud tento způsob výběru zavedu na seminářích, kde jsou účastníky dospělí - studenti nebo učitelé - je to vždy celkem kontroverzní situace.

"Co když budu vylosovaná a nebudu znát správnou odpověď?"

"Co když se ztrapním?"

"Co když se mi ostatní budou smát?"

"Mám strach, že nebudu vědět."

Slyšíte, jak velký strach máme z toho, že nebudeme vědět? Že uděláme chybu? Že se ztrapníme?

A přitom... dělat při učení chyby je nezbytnou součástí celého procesu. Je to více než žádané. Je to mnohem lepší, než chyby nedělat!


V Karáčí (Pakistán) mají na nástěnce jedné školy:

Stuck?

Good! It was worth coming to school today!

Happy Thinking :)


(Jsi v koncích?

Výborně! Dnes tedy mělo smysl do školy přijít!

Veselé přemýšlení :) )

_____________________


I já ve škole celkem často využívám losovátka/špachtle na výběr žáků. Někdy před 14 dny jsme v matematice v 5. ročníku zaváděli desetinná čísla a zaujalo mě, jak třídou několikrát zaznělo:

"Jéé, ty se máš."

Bylo to ve chvíli, kdy jsem vylosovala někoho jiného. A uvědomila jsem si, že to není výjimkou, že děti chtějí sdílet, jak úlohu vyřešily, na co přišly, jaký postup zavedly, že většinou:

Přijde mi skvělé, když se už od škol(k)y můžeme učit, že neznat správnou odpověď není špatně. Že můžeme nevědět, že se ůžeme mýlit, že můžeme udělat chybu a nic to neříká o tom, jací jsme lidé.

Přijde mi skvělé, když se už od škol(k)y, můžeme učit přijímat a dávat zpětnou vazbu - takovou, která nás může posunout dál.

Přijde mi skvělé, když už ve škole děti mohou zažívat bezpečné prostředí, díky kterému může docházet ke skutečnému učení se...


Vytvořte si webové stránky zdarma!