Mikulášská nadílka
Jestli nebudeš hodná holka, čert tě odnese do pekla!Jen počkej, až přijdou čerti! Nebo je mám zavolat hned?
Poznáváte?
Někdy se ochomítnu v situacích, kdy slyším od dospěláků směrem k dětem podobné věty. Podobné výhružky. Zastrašování. Záměrnou manipulaci od dospělého směrem k dítěti, aby dítě udělalo, co chce dospělý. Zneužívání převahy - silnějšího nad slabším. Můžeme to vidět v našich domovech, ale i ve školách a školkách kam čerti chodí.
A pak slyším, jak už dospěláci popisují, jak se tak moc báli čertů, že začali koktat. Nebo že se počůrali strachy. Znám dospělé, kteří mají strach z čertů dodnes.
Kromě toho všeho s naprostou samozřejmostí lžeme dětem a vyprávíme jim pohádky o tom, jak jsou to doopravdický čerti přímo z pekel a andělé s Mikulášem z nebe. A ani nám to nepřijde dívný. Dělají to tak všichni, dělali to navíc nejspíš i naši rodiče a my to tak nějak automaticky převezme a považujeme to za normální.
A když už proslulá partička přijde k nám domů, tak se ještě jako děti dozvíme, jak hrozný jsme, co všechno děláme špatně, v čem jsme mizerný a měli bychom se fakt jako zlepšit.
Pak překonáme stud, zazpíváme Skákal pes, všichni jsou spokojený a dostaneme koš plný cukru.
Uf.
A teď si představme, že se na celou tuhle akci podíváme trochu jinak - na 3 hlavní protagonisty jako na 3 archetypy - moudrosti, stínu a světla. Že si 5. 12. společně s dětmi doma i ve škole připomeneme, že jsou ,,věci", které nám v životě neslouží a přijde čas, kdy stojí za to je uznat a odevzdat - zbavit se jich, spálit je (symbolika spojená s čertem). Můžeme si připomenout, že ve světě je ale také hodně ,,nebeského světla" - krásných lidí, věcí, situací, dobra, lásky, bezpečí. Že nás také možná někdo na naší cestě ochraňuje a možná o tom ani nevíme nebo že světlo vždy prozáří tmu (symbolika spojená s andělem). A také si můžeme připomenout, že moudrost, rozvaha a zkušenost mohou obohacovat tento svět. Že má cenu naslouchat moudrosti, má cenu naslouchat zkušenostem, naslouchat svému srdci - o sv. Mikuláši si mimojiné přečtete, že měl dobré srdce (symbolika spojená s Mikulášem).
A najednou, jak kdyby pro výhružky, lži, manipulaci a zneužívání nebyl prostor. Otevírá se naprosto jiné vnímámí toho, co si můžeme tento den připomenout. S družinkou nebo bez.
Ve škole může být tento den dnem, kdy se celá škola propojí v důstojnosti, lásce a bezpečí. Starší provedou ty mladší... cestou provázenou anděly - od odevzání nepotřebného u čertů, spirálou ke světlu (symbolika cesty do svého středu), které jim předá Mikuláš a závěrečným vyjádřením vděčnosti. (Když nám to situace dovolí, děláme to tak ve škole každým rokem a je to síla, to mi věřte. A krásná.)
A doma? Doma si můžeme povídat o tom, proč se lidé převlékají za anděla, Mikuláše a čerta, co to symbolizuje, co si tím připomínáme a vše, o čem píšu výše... A pak může Mikuláš dítěti přečíst, co všechno už dokázalo, v čem se zlepšilo, co na něm milujeme.
Dítě může slyšet, že je v pořádku přesně takové jaké je a přesně takové, je milované.
Cítíte, jak rozdílný dopad to může mít pro svět okolo nás, do kterého naše děti vedeme?