Dlouhodobé kurzy pro sborovny 

Formativní hodnocení 

Učitelé často absolvují řadu školení a seminářů, jejichž dopad na praxi zůstává mnohdy jen minimální. Začít ve třídě pracovat skutečně formativně totiž vyžaduje nejen vhodné školení a pravidelné sdílení zkušeností, ale také dlouhodobou a systematickou podporu.

Tento dlouhodobý kurz poskytuje ucelenou oporu a pomáhá učitelům podnikat postupné, konkrétní kroky v duchu formativního přístupu. Díky postupnému a cílenému zapojení získají účastníci nejen nové znalosti, ale především praktické dovednosti a průběžnou reflexi, které vedou ke skutečným změnám ve výuce a reálnému posunu v každodenní praxi.


Rozvoj osobnosti učitele‑průvodce skrze práci s dětmi 

Práce s dětmi může být nádherná a zároveň vyčerpávající. Učitel je vystaven mnoha nárokům – musí neustále rozvíjet své znalosti, dovednosti a kreativitu, k tomu zvládat nezbytnou administrativu. Takové pracovní nasazení může vést k únavě a vyčerpání, a přitom původní smysl a radost z této profese mohou ustupovat do pozadí.

V rámci tohoto dlouhodobého kurzu se budeme postupně a systematicky věnovat rozvoji osobnosti učitele‑průvodce. Zaměříme se na hledání a prohlubování osobní vize, kterou lze dále rozvíjet a obohacovat v každodenní pedagogické praxi. Součástí budou praktické náměty, které pomohou lépe uchopit roli učitele‑průvodce a rozvíjet skutečnou vnitřní motivaci, a to nejen u žáků, ale i u nás samotných.

Během jednotlivých setkání se zaměříme na: Společné hledání osobní vize učitele – co je pro nás důležité, co chceme žákům předávat; Práci s chybou jako příležitostí k růstu; Komunikaci a její vliv na klima třídy; Praktické nástroje a techniky pro lepší zvládání běžných situací a prevenci vyhoření.

Prostřednictvím dlouhodobé podpory, sdílení zkušeností a pravidelné reflexe se naučíme hledat rovnováhu mezi péčí o děti a péčí o sebe sama. Spokojený a nadšený učitel totiž dokáže být svým žákům skutečným průvodcem na jejich cestě vzděláváním.


Well-being aneb Co žáci a jejich učitelé (nejen) ve škole potřebují 

Jak ve škole rozvíjet žáka, který poznává smysl a cíl učení, dokáže posoudit svůj pokrok, překonávat překážky a zdokonalovat své učení, kriticky myslet a přijímat uvážlivá rozhodnutí? Jak vést žáka, který se umí efektivně dorozumívat, kultivuje vztahy s okolím, rozvíjí svou sebedůvěru, respektuje druhé a vnímá zodpovědnost za svá rozhodnutí? A přitom nezapomínat na well-being nás samých, tedy učitelů, kteří nesou velkou zodpovědnost za proces a kvalitu vzdělávání?

Dlouhodobý kurz "Well-being aneb Co žáci a jejich učitelé (nejen) ve škole potřebují" nabízí praktický a ucelený postup, jak cíleně a smysluplně rozvíjet pohodu a psychickou odolnost ve školním prostředí – a to u žáků i pedagogů. Na pravidelných setkáních budeme společně zkoumat, jak posilovat pozitivní klima ve třídě i sborovně, jak podporovat vzájemný respekt, empatii a otevřenou komunikaci. Zaměříme se na: Hledání a upevňování smyslu a cíle učení pro žáky i učitele; Konkrétní strategie pro sebereflexi, plánování dalšího rozvoje a práci s chybou; Vytváření bezpečného, podpůrného a tvůrčího prostředí ve třídě; Posilování sociálně-emočních dovedností žáků (empatie, komunikace, spolupráce, odpovědnost); Prevenci vyhoření u pedagogů, psychohygienu a udržení vnitřní motivace.

Díky dlouhodobé formě kurzu získají účastníci prostor pro sdílení zkušeností, průběžné konzultace a reflexi konkrétních situací z praxe. Cílem je postupně vybudovat školní kulturu, která podporuje psychickou odolnost, vzájemný respekt i radost z učení – a kde je well-being společným cílem a každodenní realitou.


    Jednodenní kurzy

Jak na portfolia a tripartity aneb Schůzky vedené žákem

Představení konceptu a praktického využití žákovských portfolií ve vzdělávání,  jejich význam jako nástroje pro sledování pokroku žáků a podporu růstového myšlení. Představení vývoje práce s portfolii, které zahrnují osobní zájmy a úspěchy, což může zvýšit nadšení žáků a pomáhat utvářet potenciální kariérní cesty. Sdílení zkušeností s tripartitními setkáními, přípravy na ně a neustálého vývoje výukových metod pro zlepšení hodnocení studentů a sledování pokroku. 

2 x 45 min.; 1. i 2. st. ZŠ; osobně i on-line


Škola, která dává smysl

Seminář je určen především učitelům I. a II. stupně ZŠ. Společně se budeme zamýšlet na tím, proč mnoho žáků vnímá školu a život jako dvě oddělené věci, co konkrétně ve výuce může pomoci, abychom život přenesli do škol a žáci tak lépe vnímali užitečnost a smysluplnost času, který ve škole tráví. 

2 x 45 min.; 1. i 2. st. ZŠ; osobně i on-line


Cíle učení, jejich reflexe učitelem i žákem, (slovní) hodnocení

Jak smysluplně, dlouhodobě a efektivně pracovat s cíli učení a jejich reflexí vedoucí k tomu, že se žák učí přebírat zodpovědnost za své učení a učitel se tak stává průvodcem učení žáka. Ukážeme si konkrétní práci s cíli a reflexí učení v hodině matematiky. 

4 x 45 min; 1. i 2. st. ZŠ; osobně i on-line


Formativní hodnocení I

Jaké konkrétní kroky a strategie mohou učitelům pomoci přenést principy formativního hodnocení do každodenní výuky? Tento osmihodinový kurz nabízí úvod do klíčových strategií formativního hodnocení, představí různé způsoby práce s cíli učení a kritérii úspěchu a ukáže, jak díky efektivní třídní diskusi získávat cenné "důkazy" o učení. Teoretická východiska přitom vždy opíráme o konkrétní ukázky z praxe, abyste si vše mohli snadno představit a přenést do své výuky. 

Seminář je vhodný pro všechny, kteří s formativním hodnocením začínají nebo chtějí upevnit své základy. Díky tomuto semináři získáte inspiraci a praktické nástroje, které vám pomohou vykročit k plnohodnotnému formativnímu přístupu, rozvíjet u žáků hlubší porozumění a vést je k samostatnějšímu učení.

8 x 45 min.; 1. i 2. st. ZŠ; osobně i on-line


Formativní hodnocení II

Chcete se ve formativním hodnocení posunout dál a zaměřit se na strategie, které dále rozvíjejí aktivní zapojení žáků a podporují jejich samostatnost? Tento seminář navazuje na kurz "Formativní hodnocení I" a soustředí se na další klíčové oblasti formativního přístupu: efektivní zpětnou vazbu, vzájemné učení žáků a rozvoj jejich zodpovědnosti za vlastní vzdělávání.

Seminář přináší praktické příklady, konkrétní ukázky a návazné aktivity, které můžete hned druhý den vyzkoušet ve třídě. Získáte tak inspiraci, jak systematicky rozvíjet formativní hodnocení i posilovat vnitřní motivaci a samostatnost svých žáků.

8 x 45 min.; 1. i 2. st. ZŠ; osobně i on-line


Výuka matematiky Hejného metodou

Jakékoliv prostředí od začátečníku po velmi pokročilé 

V rámci společnosti H-mat, o.p.s. jsem byla lektorkou, tutorkou a garantkou letních škol výuky matematiky Hejného metodou. Moje zaměření bylo primárně na učitelství pro 1. stupeň - semináře zaměřené na všechna prostředí Hejného metody od začátečníků po velmi pokročilé, také témata jako jsou: ⚜️práce v Malotřídce, ⚜️Teorie Generického Modelu, ⚜️Výuka zaměřená na Budování Schémat, ⚜️propojení Hejného metody a Montessori pedagogiky, ⚜️Formativní hodnocení aj. Na Slovensku jsem vedla také semináře nejen pro učitele prvního stupně, ale také pro MŠ (Teorie Generického Modelu) i druhý stupeň (Formativní Hodnocení). Také jsem několikrát lektorovala semináře pro samotné lektory Hejného metody v České republice i na Slovensku.

4 x 45 min., 8 x 45 min.; osobně i on-line


Barevné Sítě Poznání aneb živoucí učebnice, kterou si každý píše sám


Nedílnou součástí moderní pedagogiky se stává práce s informacemi, daty nebo audiovizuálním materiálem. Práce s Barevnými sítěmi poznání je osvojováním si digitální gramotnosti v praxi. Podporují kreativní a kritické myšlení a vyžadují aktivní používání digitálních technologií. Jsou systémem příběhů, obrazů a souvislostí, který je dostatečně pevný a všeobjímající, aby byl užitečným pro učící se i vyučující. Zároveň je tento systém dostatečně flexibilní a otevřený, aby vyhovoval individuálním potřebám všech zúčastněných v procesu vzdělávání. Avšak primárním cílem BSP je, aby během učení ti, kteří se učí, nacházeli co nejvíce informačních zdrojů sami, aktivně s nimi pracovali, zhodnocovali jejich relevantnost a smysl a zapojovali je do příběhů ve tvaru myšlenkových sítí, jejichž originalita a jedinečnost bude reflektovat charakter a potenciál každého z nich.

4. - 9. roč. ZŠ, SŠ, 8x45 min.; osobně i on-line


Well-being aneb Co žáci a jejich učitelé (nejen) ve škole potřebují  

Jak ve škole vést žáka, který poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich? Žáka, který kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí; využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi; vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty; respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí?

1. a 2. st. ZŠ, 8x45 min.; osobně


Z učitele průvodcem

Role učitele se zásadně proměnila - od tradičního chápání učitele jako někoho, kdo ví a jednostranně učivo předává žákovi k pojetí učitele, který staví více na tom, že je více "průvodcem", tvůrcem prostoru a vhodných podmínek pro učení, kde žák může v podpůrném a podnětném prostředí plně rozvíjet svůj fyzický, kognitivní, emocionální, sociální a duchovní potenciál. Na konkrétních aktivitách nabídnu některé nástroje, které mně osobně pomáhají v tom, abych otevírala žákům cestu k přebírání zodpovědnosti za jejich celoživotní učení. Pomalu a postupně, v bezpečném prostředí pro nás všechny. Společně prožijeme některé aktivity z běžného školního dne, které rozvíjejí u žáků dovednosti potřebné pro svět, který dnes nevíme, jak bude vypadat. Vytvořím dvě ukázkové učební situace, kde uvidíte a sami si prožijete, jak se jako učitel upozadit a přenechat žákům prostor pro vzájemné sdílení a učení. (Ukázky budou zaměřené na práci s textem a úlohy z matematiky.) Povedu tyto ukázky tak, abyste viděli a sami si prožili, jak lze pracovat v heterogenních skupinách žáků, ale zároveň mohli využít této formy práce i ve třídách homogenních od společného naladění až po závěrečnou reflexi. Ukážu Vám, jak pracujeme se školním záznamníkem, kam si žáci evidují své pokroky a AHA momenty. Také práci se sebereflexí. Budete prostor také na sdílení zkušeností a společné hledání odpovědí na to, co Vás zajímá.

8x45 minut; 1. i 2. stupeň; osobně


V souvislosti se školou jsem se jako malá potýkala s určitými duševními obtížemi, takže jsem kvůli škole utírala slzy častěji, než bylo zdrávo, teď jsem plakala zase, poprvé to ale nebylo strachem nebo smutkem, bylo to kvůli tomu, jak moc mě dojalo, co všechno můžeme jako učitel udělat, jak obrovské možnosti máme a že změna je možná, že tady doopravdy jsou lidé, jejichž zápal pro věc hýbe. Pro mě to mělo i zásadní přesah do osobní, lidské roviny, otevřela jsem si dost zrezlých šuplíků, takhle asi teď vnímám tu lidskost, o které jste mluvila, mockrát jsem ji ve školách neviděla, ale pokud škola bude lidskou, bylo by nám všem mnohem líp, tak asi vítej, doufám, že už tu zůstaneš. 

(A. U. - zpětná vazba ze semináře)


Přechodový rituál pro žáky 8. a 9. ročníků

Přechodové rituály jako prvek moderní pedagogiky 

(Pavel Palička, Tereza Kottová)

Učitelský měsíčník 3/2024

V tomto článku se budeme zabývat problematikou, která svým zaměřením zapadá do kontextu současných snah o zavádění kompetenčně pojatého kurikula. Jedná se o oblast osobnostního rozvoje s úzkou vazbou na kariérní vzdělávání, kterou jsme se snažili podpořit naším pilotním projektem, realizovaným na malé základní škole. Rádi bychom touto cestou sdíleli získané zkušenosti s cílem inspirovat další aktéry ve vzdělávacím prostoru.

Jedním z nástrojů, které mohou mít důležitý vliv na život dospívajících jedinců, jsou tradiční přechodové rituály. Přechodové rituály hrály v mnoha odvěkých kulturách důležitou roli pro adepty, kteří vstupovali do nové fáze svého života. Tato událost pro dospívající chlapce a dívky znamenala potvrzení a přijetí mezi dospělé. Znamenala také, že pro ně, jakožto plnohodnotné členy společenstva, kmene či rodiny, nadešel čas převzít plnou zodpovědnost nad sebou samými, nad svými rozhodnutími a činy, ale také nad svými dary, slabinami či strachy. Většina tradičních společenstev vždy disponovala metodami a rituály, které podpořily tělesné, sociální a duševní změny, kterými mladí lidé procházejí. I když se formy a praxe těchto rituálů v různých kulturách a náboženstvích liší, jejich hlavním účelem bylo pomoci dospívajícím pochopit a přijmout své místo ve společnosti. Současné náboženské směry mají přechodové rituály stále ukotveny jako pevnou součást svých tradic – je to např. konfirmace či biřmování v křesťanství nebo obřad bar micva v judaismu.

Dnešní moderní společnost se však postupně odklání od duchovních hodnot a stále více směřuje k materialismu a konzumnímu způsobu života. Upouští se od tradičních zvyků, kdy byli mladí lidé vedeni k prožití velkých životních milníků. Tito lidé se tak mnohdy ocitají ztraceni v čase, kdy dospělí jsou stále dětmi, manželství a rodiny se rozpadají, dospívající se často stávají součástí různých radikálních subkultur nebo bojují s psychickými obtížemi. Společností proudí otázky pohlavní identity. Mladí muži tápou při hledání svého místa a síly vlastní mužnosti vlivem absence pozitivních vzorů. V některých směrech dochází ke smývání hranic mezi mužstvím a ženstvím, krize mužské a ženské identity začíná být palčivým problémem, na který se soustředí psychologové, psychoterapeuti a další i odborníci. Pro dospívající dívky a chlapce je nesmírně důležité, aby byli vystavování možnostem, jak lépe poznat sami sebe, jak rozvíjet své dary a talenty a být viděni jako dospělí členové společnosti. Díky tomu mohou lépe nacházet své směřování a snáze čelit nástrahám, které na ně v další fázi života čekají.

Domníváme se, že akt přechodového rituálu může na tuto krizi reagovat a pomoci vyplnit prázdná místa, kdy dosavadní formy nepostačují nebo zcela chybí. Vyvstává proto potřeba znovu obnovovat metody a programy, které zaplní tuto mezeru a pomohou mladým lidem zorientovat se v náročném světě dospělých. Zlomové období nastává již na konci základní školy, kdy dospívající chlapce a dívky čeká důležitý moment v podobě volby dalšího stupně vzdělávání a vykročení do nové životní etapy. V naší pedagogické praxi u těchto mladých lidí vnímáme velkou míru nejistoty. Tato nejistota může pramenit jednak ze samotné volby nové školy a následného směru profesního uplatnění, ale také z toho, že se většina z nich nachází neukotvena na pomyslné hranici mezi dětstvím a dospělostí, kdy jejich samotné okolí – rodina a škola, nemá mnohdy zcela jasno, do které roviny je má v danou chvíli zařadit. Škola jako instituce, může v tomto směru sehrát důležitou roli, za předpokladu, že poskytuje bezpečné prostředí a rodiče i žáci v ní mají důvěru.

V tomto kontextu jsme se rozhodli připravit pilotní projekt s názvem "Poznej sám sebe", jehož cílem bylo vytvořit a realizovat metodiku seberozvojového zážitkového kurzu pro dospívající chlapce a dívky. Kurz byl svým obsahem koncipován jako tradiční přechodový rituál, na jehož konci byli absolventi obřadně přijati mezi dospělé. Místo pobytu bylo situováno do nerušeného přírodního prostředí Novohradských hor v celkovém trvání čtyř dnů. Náplň a jednotlivé aktivity pobytu byly koncipovány tak, aby odpovídaly tradičním fázím rituálu – tedy přípravné, transformační a iniciační části. Chlapci i dívky většinu pobytu absolvovali odděleně pod vedením zkušených lektorů – terapeutů a jejich asistentů, kteří se na tuto událost pečlivě připravovali. 

V úvodu se chlapci i dívky seznamovali s životními příběhy, které vyprávěli dospělí účastníci a účastnice, ale také s příběhy-legendami, které ukazují obecné principy při hledání a objevování sebe sama, svých darů a talentů. Lektoři se během několika dní zaměřili na citlivou podporu účastníků při objevování vnitřní odvahy, lásky a krásy, ale i fyzické síly. Účastníci byli podporováni ve vzájemném propojení, ale také v tom, vnímat sílu odloučení, samoty a ticha. Lektoři nabízeli aktivity, které vedly dívky a chlapce do kontaktu s jejich fyzickou, emocionální, racionální i duchovní složkou. To vše vedlo k samotnému iniciačnímu – přechodovému rituálu, v jehož závěru byli dívky i chlapci uznáni a oslavováni skupinou dospělých mužů a žen. Přirozenou součástí celého pobytu bylo otevírání citlivých, ale důležitých témat přiléhavých právě k tomuto věku účastníků. Díky bezpečně vytvořenému prostředí bylo možno bavit se otevřeně o všech tématech, které dívky a chlapci přinášeli. Jako nedílnou součást celého procesu jsme do spolupráce zapojili blízké okolí dospívajících – jejich rodiny a školu, aby všichni zúčastnění lépe pochopili principy a význam tohoto aktu a došlo k vhodnému propojení a následné integraci celého procesu, kterým účastníci prošli.

Níže si dovolíme citovat vybrané zpětné vazby od samotných účastníků a jejich rodičů:

"Tohle se musí dělat častěji s mladými muži, je to pro naši generaci důležité."
"Jsem ráda, že jsem se sem dostala, opravdu mě to tu bavilo a ukázal mi tenhle kurz, co vlastně doopravdy jsem a co dokážu."
"Dan se vrátil spokojený a překvapený, co si z kurzu vlastně odnesl. Pro mě to shrnul slovy:,Jel jsem tam, protože jsem nevěděl, jestli nemám depresi. Myslel jsem, že to tam vyřeším a bude mi už dobře. Tam jsem zjistil, že ten můj pocit není vlastně problém, že s tím můžu něco dělat. A dozvěděl jsem se tam věci, co jsem vůbec nečekal.' My jako rodiče v něm vidíme větší klid a laskavost."
"Pro naši dceru Marienku byl velkým přínosem a pro nás rodiče něčím, co jsme si pro ni velice přáli. Přijela spokojená, vybrečená, plná dojmů a zážitku. Říkala, že pociťuje vnitřní klid a vyrovnanost."
"Anežka s velkým zaujetím vyprávěla o dívkách jejího věku a o tom, jak se provázely, pomáhaly si, propojily se na cestě ženstvím. Píšu vám, jak mě to oslovilo, a chvíli jsem neměla slov nad nádherným rozpoložením, které z dcery ani po čase nevyprchalo."
"Těchto pár dní bylo pro děti velmi důležitých, jelikož jste jim dali prostor zorientovat se v snad nejdůležitější otázce života... Kdo jsem?"
"Slovy ani nejde zachytit atmosféra, která u nás doma včera zavládla. Janík vyprávěl téměř 3 hodiny o všem, co prožil. Tekly nám s manželem slzy dojetí, hrdosti a díků. Starší bratři v tichosti a s obdivem poslouchali."

Výsledná zpětná vazba od samotných zúčastněných a jejich rodin nás utvrdila v přesvědčení, že má obrovský smysl v této práci nadále pokračovat a rozvíjet ji. Pevně doufáme, že získané zkušenosti přinesou účastníkům větší jistotu a sebevědomí při výběru nové školy, a věříme, že tento společný čas bude mít důležitý přesah do jejich dalších životů. Na základě získaných výsledků jsme se rozhodli seberozvojový kurz ve formě přechodového rituálu zařadit jako standardní součást vzdělávacího programu školy. Nadále se budeme snažit pro tento záměr získávat finanční podporu a nabízet možnost zapojení i žákům z jiných škol. Rádi bychom touto cestou inspirovali ostatní školy, lektory a odborníky, kteří pracují s mládeží, v případě zájmu jsme otevření sdílet naše poznatky a zkušenosti. Projekt "Poznej sám sebe" byl realizován díky finanční podpoře Královéhradeckého kraje, které si velmi vážíme. Těšíme se na jeho pokračování v příštím školním roce!



Vytvořte si webové stránky zdarma!
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.

Bez nezbytných cookies se neobejde správné a bezpečné fungování našich stránek a registrační proces na nich.
Funkční cookies ukládají vaše preference a uzpůsobí podle nich naše stránky.
Výkonnostní cookies monitorují výkon našich stránek.
Díky marketingovým cookies můžeme měřit a analyzovat výkon našeho webu.