Webinář

Formativní hodnocení 

Vstup do světa formativní/responzivní výuky

20. října 2023; 13:00 -16:15 

(4 vyuč. hodiny + 15 min. přestávka)

Avšak nejúčinnější je "krátkodobé" formativní hodnocení, které se odehrává ne každých šest až deset týdnů, ale každých šest až deset minut, či dokonce každých šest až deset sekund.

(Wiliam Dylan, Leahy Siobhán)



Pojem formativní hodnocení je aktuální v učitelských kruzích již řadu let. Už dokument Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělávání v České republice z roku 2002, mluví o potřebě ,,hodnocení podle individuální změny v učení i socializaci." Také v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání se dočítáme o snaze prosazení změny v hodnocení žáků směrem k průběžné diagnostice, individuálnímu hodnocení jejich výkonů a širšímu využívání slovního hodnocení.

Definovat formativní hodnocení je náročné, neboť jeho hranice nejsou zcela jasné. Podle Wiliama (2016) se ale ani odborníci neshodnou na tom, co přesně vyjadřuje. Starý (2006) popisuje, že pojem formativní hodnocení se poprvé objevuje na počátku 70. let v okruhu lidí, kteří se zabývali výzkumem testování žáků. Nejznámějším představitelem byl psycholog Benjamin Bloom. On a jeho kolegové se začali zaměřovat na to, ,,jak by se dalo průběžné hodnocení žáků prostřednictvím testů a zkoušení - které jsou součástí vzdělávacího prostředí po staletí - použít pro zlepšení učení žáků i jejich fungování ve třídě." (Wood, 2021, s. 13) 

Závěr tohoto testování byl takový, že je potřeba, aby žáci dostávali nejen změřený jejich výkon, ale také zpětnou vazbu a radu, jak napravovat chybné učební postupy. (Starý, in Greger a Ježková, 2006).

Laufková, Starý (2016, s. 12) popisují formativní hodnocení jako takové, které ,,přináší užitečnou informaci o aktuálním stavu vědomostí a dovedností žáka. Užitečnou především v tom smyslu, že bude vědět, kde se právě nachází a také co má dělat, aby se něčemu dalšímu naučil."

Vincejová (2020) uvádí, že v českém vzdělávacím systému je důraz tradičně kladen na sumativní hodnocení v podobě známky, které má jen velmi omezenou přidanou hodnotu. Naproti tomu formativní hodnocení provázané se sledováním individuálního pokroku žáků a studentů je zatím spíše výjimečné.

V rámci webináře vstoupíme do tématu formativní hodnocení, které je také známo pod termínem responzivní výuka. Teoreticky i prakticky si ukážeme, co se pod těmito pojmy skrývá, co je jejich cílem a jak lze některé ze strategií do výuky postupně začlenit. Na několika příkladech si sami vyzkoušíme, jak s metodami, které podporují formativní hodnocení, ve výuce pracovat. 


Časová dotace webináře:

  • 4 x 45 minut + 15 min. přestávka

Webinář proběhne on-line na platformě ZOOM

  • link na připojení Vám přijde pár dní před webinářem 

Pro koho je webinář určen: 

  • Webinář je určen převážně pro učitele základních škol (1. i 2. st. ZŠ), ale věřím, že inspiraci si mohou odnést i učitelé středních škol. 

O LEKTORCE

Po absolvování Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy (během studia VŠ jsem absolvovala půlroční zahraniční stáž na univerzitě v Oslu) jsem nastoupila jako třídní učitelka do ZŠ Open Gate do doby, kdy se mi narodily dvě dcery.

Od roku 2018 do současnosti pracuji jako třídní učitelka druhého trojročí v ZŠ Vlásenický dvůr (https://vlasenickydvur.cz/).

Učím také v tandemu s doc. Darinou Jirotkovou předmět Dítě a matematika na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.

Zkušenosti s lektorováním mám od roku 2016, kdy jsem se věnovala lektorování výuky matematiky Hejného metodou, garantovala jsem také Letní školy Hejného metody. Kromě učitelů jsem také vedla řadu seminářů pro samotné lektory Hejného metody v České republice i na Slovensku.

Spolupracovala jsem s NPI a v rámci projektu SYPO jsem natočila webináře na témata Práce s chybou ve výuce matematiky na 1. stupni ZŠ jako cesta k hlubšímu porozumění a Formativní hodnocení jako nástroj pro zvýšení efektivity učení matematiky na 1. st. ZŠ, odkaz najdete - ZDE.

V současné době studuji doktorské studium na Univerzitě Karlově - Pedagogické fakultě - Katedře matematiky a didaktiky matematiky. Tématem mého výzkumného projektu je Dopad předmětu Dítě a matematika na praxe studentů. Cílem tohoto předmětu je propojování teoretických východisek tématu Formativní hodcnoení s praxí ze školy.

Více informací o mně si přečtete tady.



Vytvořte si webové stránky zdarma!